UWAGA: Zamówienia złożone* do dnia 8.12.2020 godz. 12:00 będą dostarczone** przed Świętami Bożego Narodzenia. Zamówienia złożone po tym terminie dostawa będzie po Świętach lub po Nowym Roku

* złożone tzn. pieniądze zostaną zaksięgowane na koncie, będzie opłacone online lub wybrany sposób płatności za pobraniem
** odbędzie się jednokrotna próba dostawy - jeśli dzień i godzina dostawy nie będzie Państwu odpowiadać, lub nie będzie można nawiązać kontaktu telefonicznego celem potwierdzenia daty dostawy zamówienie zostanie dostarczone po Świętach lub po Nowym Roku
Powyższa zasada nie dotyczy zamówień z samymi pokrowcami
  • Jaka temperatura w sypialni jest optymalna do spania?

2020-11-20 11:43:00 KaszmirowySen.pl
Jaka temperatura w sypialni jest optymalna do spania?

Utrzymywanie odpowiedniej temperatury w mieszkaniu pozwala nie tylko zaoszczędzić na kosztach ogrzewania, ale przede wszystkim czuć się dobrze. Zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura w pomieszczeniach powoduje dyskomfort, ciężko nam poprawnie funkcjonować. Często nie zdajemy sobie sprawy, że wpływa ona na nasze zdrowie i samopoczucie. Każdy z nas może subiektywnie odbierać tą samą temperaturę, przyjęto jednak ogólne normy, jakie powinny panować w poszczególnych pomieszczeniach. Powinniśmy również wziąć pod uwagę to, że osoby młode i zdrowe z reguły wolą temperatury niższe. Jeżeli w domu mieszkają osoby starsze lub chore, będą lepiej czuć się w temperaturach w górnych granicach normy.

Temperatura powietrza w poszczególnych pomieszczeniach mieszkania

Jak już wspomnieliśmy idealną sytuacją jest ta, gdy mamy możliwość ustawienia osobnej temperatury w każdym pomieszczeniu. To najbardziej funkcjonalne i oszczędne rozwiązanie. Najniższą temperaturę powinniśmy ustawić w pomieszczeniach gospodarczych i spiżarniach , powinna ona wynosić około 12-14°C. Pokój dziecka i salon czyli pomieszczenia, w których dużo przebywamy to temperatura 20-22°C (określane są jako pomieszczenia do przebywania w sposób stały, przynajmniej 4 godziny, bez okryć wierzchnich i bez wykonywania pracy fizycznej w sposób ciągły). Ze względu na gotowanie i używanie piekarnika czyli dodatkowych źródeł ciepła, kuchnia to pomieszczenie, gdzie temperatura powinna mieścić się w granicy 17-19°C. Ze zrozumiałych powodów najcieplejszym pomieszczeniem w domu powinna być łazienka, tutaj nawet 23°C nie są wartością zbyt wysoką. Prawo budowlane daje pewne wytyczne odnośnie temperatur jakie powinny panować w poszczególnych pomieszczeniach. A jak wygląda sytuacja w przypadku sypialni?

Jaka powinna być temperatura w sypialni

Sypialnia to pomieszczenie, które najlepiej spełnia swoją funkcję gdy jest w nim chłodniej. Optymalna temperatura w tym miejscu to 16-18°C. Zbyt wysoka może generować szereg problemów, między innymi te najbardziej dokuczliwe czyli bezsenność, częste wybudzanie się czy kłopoty z zaśnięciem. Powoduje również wysuszenie śluzówki nosa i gardła, przez co nasza odporność na wirusy i bakterie spada. Nasze samopoczucie wyraźnie się pogarsza.

Co zrobić gdy jest nam zawsze gorąco i najchętniej obniżylibyśmy temperaturę w sypialni do minimum? Nie jest to najlepszy pomysł, może być bowiem przyczyną kłopotów zdrowotnych czyli częstych przeziębień, z zapaleniem oskrzeli czy płuc włącznie. Zdecydowanie lepiej zmienić piżamę na jak najlżejszą i najcieńszą, wymienić kołdrę na lekki koc, przed snem intensywnie przewietrzyć sypialnię.

A jak powinno to wyglądać w przypadku osób, którym wiecznie zimno i dobrze czują się tylko w wysokich temperaturach. Pomimo komfortu psychicznego organizm nie przepada za zbyt wysoką temperaturą. Śpiąc w przegrzanym pomieszczeniu możemy czuć się rano przemęczeni, może nam brakować energii w ciągu dnia, możemy być ospali i apatyczni. Jeżeli jesteśmy zmarzluchami dobrym rozwiązaniem jest obniżenie temperatury w pomieszczeniu i jednoczesne zapewnienie sobie ciepła poprzez założenie grubej piżamy, ubranie się warstwowo, przykrycie kilkoma cienkimi kocami, które w miarę, gdy robi się nam coraz cieplej możemy zdejmować.

Gdy jest nam zimno, również możemy mieć problem z zaśnięciem, mózg włoży mnóstwo wysiłku w to by rozgrzać nasz organizm. Zimne stopy i dłonie, rozdygotane ciało nie są niczym przyjemnym. Co możemy zrobić by temu zapobiec? Warto kłaść się do łóżka, gdy wciąż jesteśmy rozgrzani po ciepłej, aromatycznej kąpieli czy gorącym prysznicu. W celu rozgrzania możemy wypić kubek herbaty. Chłodne, rześkie powietrze w sypialni ułatwi zasypianie, pozwoli w pełni odpocząć naszemu organizmowi, zregenerować się.

Dość nietypowym sposobem na ogrzanie ciała jest posiadanie materaca z warstwą pianki termoelastycznej Visco Memory. Czym ona jest i dlaczego jest tak wyjątkowa? Materace termoelastyczne dopasowują się do ciała pod wpływem ciepła i nacisku. Pianka Visco Memory delikatnie się nagrzewa, mięknie, staje się bardziej plastyczna i dzięki temu tworzy idealny odlew naszej sylwetki. Otula ją, ciało delikatnie się w niej zatapia. Pianka oddaje ciepło, ogrzewając nas. Jest doskonała dla lubiących ciepło, ale może powodować duży dyskomfort u osób z nadpotliwością, mających problem z szybkim przegrzewaniem organizmu (tym osobom polecamy wybór pianki wysokoelastycznej HR lub lateksu). Występuje zarówno w materacach miękkich (podwójna warstwa), jak i materacach średniotwardych. Znajdziemy ją w materacu piankowym jak i materacu kieszeniowym i materacu multipocketowym.

Temperatura w sypialni

Podsumowując temat podkreślmy najistotniejsze informacje. Najodpowiedniejsza temperatura w sypialni wynosi 18°C. Należy pamiętać o tym, że temperatura i to jak się w niej czujemy jest odczuciem czysto subiektywnym. Warto zaznaczyć, że kobiety, osoby starsze, chore oraz dzieci preferują wyższą temperaturę. Mężczyźni, młode i zdrowe osoby, sportowcy czy osoby aktywne fizycznie lepiej będą się czuć w pomieszczeniach chłodniejszych. Czasem niezbędny jest kompromis, by zadowolić wszystkich mieszkańców domu.

Na odczuwanie temperatury wpływ ma również wilgotność powietrza. Im wyższa temperatura tym niższa powinna być wilgotność (w przeciwnym razie będziemy odczuwać duchotę i upał). Stosunek jednego do drugiego jest tu niezwykle ważny. Ma bardzo duży wpływ na to, jak odbieramy otoczenie.

Wpływ temperatury na nasze samopoczucie

Zarówno zbyt wysoka jak i za niska temperatura źle wpływają na organizm. W zbyt gorącym pomieszczeniu mogą nam dokuczać bóle głowy, spadek ciśnienia, ospałość, brak energii, zmęczenie i rozdrażnienie. Jeżeli nie uzupełniamy płynów, możemy doprowadzić do odwodnienia organizmu a nawet zaburzeń pracy serca. Często w połączeniu ze zbyt wysoką temperaturą w pomieszczeniu panuje również zbyt mała wilgotność. Przyczynia się to do pogorszenia samopoczucia, szczególnie u alergików.

Zadbajmy o zdrową atmosferę w naszym domu, ustawmy optymalną temperaturę i starajmy się regulować poziom wilgotności. Organizm odwdzięczy się nam poprawnym funkcjonowaniem oraz pozytywnym nastrojem.